За літо ви встигнете відпочити, і підготуватися до наступного навчального року. Якщо під час навчання часу на читання катастрофічно не вистачає, то влітку вільного часу цілком достатньо. Тому пропоную список літератури для обов’язкового читання.
Гарного відпочинку та цікавого читання!
Список творів із української літератури для 9 класу
Біблія. Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея. Притча про блудного сина. Притча про сіяча;
«Слово о полку Ігоревім»
Іван Котляревський. «Енеїда», «Наталка Полтавка»;
Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»;
Микола Гоголь. «Тарас Бульба»;
Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»;
Марко Вовчок. «Інститутка».
Читайте і програмові, і художні тексти, загартовуйтеся, ростіть, розумнішайте! Літо заглядає у вікно!!!
1. Перебудуйте двоскладні речення на односкладні безособові.
1.Сонце залило галявину. (Сонцем залито галявину). 2. На подвір’ї запахла
скошена трава. (На подвір’ї запахло скошеною травою). 3. Вітердихнув з далини.
(Вітерцем дихнуло з далини). 4. Від річки війнула прохолода. (Від річки війнуло
прохолодою). 5. Ми дихаємо вільно й легко. (Дихається вільно й легко). 6. Ми
маємо вирушати далі. (Час (треба) нам вирушати далі).
2. Прочитайте текст. Випишіть із нього односкладні речення. Укажіть їх вид.
Україна... Наша мила Вітчизна... Квітучий, пісенний край...Століттями
вона то відкривалася в неймовірному потязі до сонця, до щастя волі, і століттями
захмарювалося її небо, тьмарилося її чоло від ворожих набігів, поневірянь,
катувань, горя та страждань її поневолених синів і дочок. Якщо ми хочемо бути
справжніми громадянами України, ми мусимо розуміти і поважати один одного,
допомагати у скруті, радіти одне за одного у щасливі хвилини і намагатися жити
задля щастя і злагоди в Батьківщині. Словом, відповідати великому званню
українця.
3. Спишіть,поставте розділові знаки. Поясніть уживання однорідних членів як
засобу художнього зображення:
Краса природи є у всьому
В листочку в квіточці живій
В хмаринці в небі голубому
Лиш придивитися умій!
Вона в сосні берізці й клені
В метеликові просто скрізь
В джерельці і в траві зеленій
Лиш прислухайсь придивись!
Вітаю вас зі святом Останнього дзвінка!!!
Гарного вам літа, бережіть себе і рідних, відпочивайте, навчайтеся і будьте розумними!!!
Пропоную вам познайомитися із життєвим та творчим шляхом письменника-земляка В. Близнеця 👉Віктор Семенович Близнець
👉Близнець Віктор Повні тексти творів
ВИДИ ОДНОСКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ. ПОВНІ І НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ
Повторюємо👉
У повних реченнях наявні всі головні та другорядні члени, необхідні для завершеності будови і повноти вираження значення.
Неповними називаються такі двоскладні чи односкладні речення, у яких пропущено один чи кілька членів (головних або другорядних), які зрозумілі з контексту або ситуації. Неповнота будови та змісту таких речень не заважає їм виступати засобом спілкування, оскільки пропуск тих чи інших членів не порушує їхньої смислової завершеності. Найчастіше в мовленні вживаються неповні речення з пропущеним присудком
Прочитайте та виконайте завдання👉класифікація речень
👐
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА22.05
КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА ТЕМАМИ "ТВОРЧІСТЬ В. ДРОЗДА, Ю. ВИННИЧУКА, В. ЧЕМЕРИСА".
Оберіть одну правильну відповідь
1. Укажіть епічний жанр, який характеризується зосередженістю на одній
події в житті головного героя, стислими описами та обмеженою кількістю
дійових осіб.
A) оповідання;
Б) повість;
B) роман;
Г) новела.
2. Назвіть письменника-лауреата літературних премій імені Дмитра
Яворницького та Остапа Вишні.
A) В. Дрозд;
Б) В. Чемерис;
B) Ю. Винничук
Г) О. Чорногуз.
3. Укажіть, як ставилися до Шептала бригадні коні (В. Дрозд, «Білий кінь
Шептало»).
A) співчували;
Б) глузували;
B) обходили стороною;
Г) недолюблювали.
4. Визначте жанр твору В. Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше
кохання».
A) «химерна» повість;
Б) гумористична повість;
B) документальна повість;
Г) історична повість.
5. Люботинському князеві з повісті-казки Ю. Винничука потрібен був
дракон, щоб
А) залучити туристів;
Б) прославитися в битві з ним;
В) настрахати ворогів;
Г) знайти собі зятя.
6. Назвіть ідею повісті В. Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше
кохання».
A) уславлення українського села;
Б) головне в житті – знати свої права;
B) возвеличення почуття кохання;
Г) готовність до самопожертви заради Вітчизни без зайвих слів.
7. Установіть відповідність між наведеною цитатою та художнім засобом.
А) «Кров, мов молотками, стукала їй у висках»;
Б) «По тому мене знову ковтнула ніч…»;
В) «високі трави», «байдужий погляд», «приємна довірливість»;
Г) «Курка сіяла по городу яйця, а ми бродили за нею по грядках капусти та
помідорів, по зчорнілому картоплянищу, попід яблунями, вишнями, сливами
і парканами з кошовками в руках, що вочевидь повнішали».
1. Персоніфікація.
2. Гіпербола.
3. Порівняння.
4. Епітети.
5. Метафора.
А)____, Б) _____, В) _____ ,Г) _____.
8. Установіть відповідність між портретною характеристикою та героєм, про
якого йдеться.
A) «Високий, худий, з рідким білявим чубчиком — не міг і хвилини спокійно
всидіти на місці. Запальний і рвучкий…».
Б) «Вона не йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими
ногами в білих черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою
косою».
B) «Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість по-вуличному
називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких
ногах» .
Г) «Завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок... Отой ябеда і
боягуз, хвастун і брехун, якого Вітька терпіти не міг».
1. Соломія Кирилівна.
2. Галя.
3. Вітька.
4. Федько.
5. Петро.
А)____, Б) _____, В) _____ ,Г)
10. Напишіть твір-мініатюру на тему «Образи Вітьки та Федька (за повістю
В. Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше кохання»)».
✋
УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ГОЛОВНІ І ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
👉ДРУГОРЯДНІ
Другорядні члени речення
Додаток
|
Означення
|
Обставина
|
це другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків(всі,крім називного); виражений іменником, займенником,
числівником
|
це другорядний член речення, який відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?;виражений прикметником, займенником
|
це другорядний член речення, який відповідає на питання де? коли? куди? звідки? як? ; виражений прислівником, прийменником з іменником
|
Наприклад
|
Наприклад
|
Наприклад
|
Мені подобаються цікаві книги (додаток - мені) | Яскраве сонечко гріє нас своїми променями. ( яскраве, своїми - означення) | Сьогодні ввечері я поїду до бабусі ( сьогодні, ввечері - обставина) |
Складіть твір-мініатюру "Літо на горизонті"(зробіть синтаксичний розбір речень)
✋
ДИТЯЧІ ПРОБЛЕМИ В ДОРОСЛОМУ ЖИТТІ, ПЕРЕДАНІ ЗАСОБАМИ ГУМОРУ.
РМ СКЛАДАННЯ ГУМОРИСТИЧНИХ ДІАЛОГІВ
Хвилинка теорії
літератури
Гумор — різновид
комічного, відображення смішного в життєвих явищах і людських
характерах у доброзичливому, жартівливому тоні. Об'єктом
сміху в гумористичних творах є окремі недоліки, вади в суспільному житті, у
характері й поведінці людей...
👉 Гумористичний твір "Вітька+Галя, або Повість про перше кохання"
👉Аналіз твору Валентина Чемериса
👉Валентин Чемерис: "Вітька + Галя..."
👉Вітька + Галя
Послухайте відеоуроки, складіть гумористичний діалог про відпочинок усією сім'єю чи на вами обрану тему
✋
УКРАЇНСЬКА МОВА19.05👀
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ І РЕЧЕННЯ. ВИДИ РЕЧЕНЬ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕНЬ.
Шановні восьмикласники, послухайте, будь ласка, відеоурок, що допоможе вам згадати та узагальнити вивчений матеріал👇
👉 Словосполучення 👈
У процесі спілкування люди не просто будують речення, а використовують їх у своїй мові для виконання таких мовних дій, як інформування, прохання, порада, питання, наказ, попередження, обіцянка, вираження вдячності .
Залежно від інтонації та мети висловлювання речення розподіляють:
1) РОЗПОВІДНІ;
2) ПИТАЛЬНІ;
3) СПОНУКАЛЬНІ.
Речення, що вимовляються з сильним почуттям радості, болю, здивування, страху, з підвищенням тону наприкінці речення - окличні. У кінці окличних речень ставимо знак оклику.
1. Спишіть речення. У кінці речення поставте потрібний розділовий знак. Визначте вид речення за метою висловлювання.
Довго висить у небі красуня, милуючи зір( ) А потім поступово починає бліднути ( ) зникає( ) «Куди ж вона подалася( ) Де її схованка( )» - думають як старі, так і малеча( ) А справді, де( ) А веселка знову перекинула місток небом, гукаючи () Біжіть () Замовляйте бажання()
2. Спишіть, добираючи з дужок таке слово, щоб утворився стійкий вислів – фразеологічне словосполучення. Поясніть значення кожного фразеологізму.
Накивати (п’ятами, руками), пекти (раки, млинці), скласти
(книж ки, руки), народитися (восени, в сорочці), вовчий (хвіст,
апетит), зарубати на (носі, колоді), підставити (стільчик, ногу).
ІІ. Складіть і запишіть речення з двома фразеологізмами.
3. Спишіть речення, вставляючи пропущені букви е або и. Правильність написання перевірте за орфографічним словником.
1. І ось уп..ріщив дощ, зашумів над полями, над пасікою (В. Приходько). 2. Мерзнуть зорі в небі сірім (В. Підпалий). 3. Признаюсь у любові лісам, полям, заплавам рік (В. Крищенко). 4. Прил..тіли ластів’ята, сіли край віконця, прин..сли у нашу хату в..сняного сонця (В. Крищенко). 5. Травневе сонце в травах споч..вало (В. Підпалий).
ІІ. Підкресліть граматичні основи. Укажіть речення з одним головним членом.
ІІІ. Випишіть усі словосполучення з першого речення. Чи будете ви виписувати граматичну основу? Чому?
✋
ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ ПОВІСТІ “ВІТЬКА + ГАЛЯ...”В. ЧЕМЕРИСА
Опрацюйте матеріал у підручнику і за посиланням 👉характеристика героїв
Складіть характеристику персонажів, використавши план:- Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний
чи епізодичний). - Портрет героя (якщо змінюється, то як?).
3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?
4. Мова героя.
5. Ставлення до героя інших персонажів твору. Чим воно зумовлене?
6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
7. Ваше ставлення до героя
УСКЛАДНЕНЕ РЕЧЕННЯ. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
1. Установити відповідність : визначити, чим ускладнене просте речення. Поставити розділові знаки
1.Жовтіють повсюди кульбаби перші весняні квіти
нашого краю.
2.Десь далеко із-за темного лісу обізвався грім.
3.Луги струшуючи срібну росу зазвучали співами
соловейків.
4.Село оповите тишею дихало пахощами квітучих садків.
А- відокремлене означення
Б- відокремлена обставина
В- відокремлена прикладка
Г- відокремлений уточнювальний член речення
2. Утворити варіанти поданого речення:
Такої холодної весни ще не було
1 ускладнити речення однорідними членами речення.
2 ускладнити речення вставним словом.
3 ускладнити речення відокремленим означенням.
3. З кожної пари наведених простих речень утворити
речення з відокремленими членами:
1.Холодний вітер проймав наскрізь. Він був різкий і
поривчастий.
2.Вишня вкрилася білим пахучим цвітом. Вона звеселяла
весняний садок.
3.Довкола села простягся вічнозелений ліс.
Він є джерелом багатства і краси.
4.Святим для мене є матусин рушник. Рушник заквітчаний зеленим
барвінком і червоною калиною.
✋
Образи Вітька Горобця, Федька Котигорошка й Галі Козачок у повісті Валентина Чемериса "Вітька + Галя, або Повість про перше кохання"
"Вітька+Галя..." - це гумористичний твір про пригоди майже чотирнадцятирічних друзів Віті Горобця, Федька Котигорошка і Галі Козачок - мешканців села Великі Чаплі. Цей твір автобіографічний, тому що автор розповів про своє перше кохання, а Вітя Горобець - це він, Валентин Чемерис, бо в дитинстві його часто називали "Валько" або "Вітько". Імен друзів письменник теж не змінював: Федько і Галя Козачок - реальні особи, з яких він писав своїх героїв
Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх героїв доброзичливо й зі співчуттям. Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів: створює смішні та парадоксальні ситуації; поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі; вживає відповідну лексику та гру слів; поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано; натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації; перераховує різнорідні предмети в одному ряду; використовує спеціальні риторичні фігури тощо.
Цитатна характеристика головних героїв твору
Вітька Горобець
-Вітька — високий, худий, з рідким білявим чубчиком — не міг і хвилини спокійно всидіти на місці.
-Запальний і рвучкий… Він вродився балакучий, як сорока, може годинами безугавно тріскотіти.
-Перше хвилювання потроху зникає. До хлопця знову повертається здатність мислити, говорити.
-Вітька все кружляє й кружляє між вербами. На ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові — бокс (таки домучив клятий Левонтій!), білявий чубчик непокірно стовбурчиться.
-Хлопцеві так хочеться утнути щось героїчне, щось таке лицарське. Безперечно, на очах у дівчини. Щоб побачила, який він сміливий та відважний.
-Ой, який же ти замурзаний! — сплеснула руками. — І вуха у сажі, герою ти мій сміливий, орлику відважний! Ти, мов той лев, накинувся на вогонь
Федько Котигорошко
-Маленький товстий і флегматичний Федько мусив бігати за ним підтюпцем. Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість по-вуличному називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах.
-По-третє, старша Федькова сестра працювала бібліотекаркою в сільському клубі, і Федько змалку мав доступ до тих книжок, яких дітям суворі педагоги не рекомендували давати. Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман, від обсягу якого у Вітьки йшов мороз по спині. І хоч часто Федько не розумів прочитаного, але це не відбивало в нього охоти до читання.
-Особливо багато читав Котигорошко про кохання і вважав себе в цім ділі знавцем-теоретиком.
-Федько знову був Федьком: флегматичним, спокійним, добродушним і вайлуватим.
-Що в мене на думці, те в тебе на язиці. Чистісінький тобі Вольф Мессінг!
-Що він язикатий — знала, але щоб так складно небилиці плести… А щоки горять… Ах, які капосні щоки, так і горять, горять… Ну й утнув же Федько!
Галя Козачок
- Раптом Вітька оторопіло застиг на місці: з бічної вулички, широко усміхаючись, прямо на них ішла Галя Козачок. Ні, вона не йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими ногами в білих черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою косою. Яка ж вона гарна!.. Куди він раніше дивився, куди?.. О сліпець!.. О великий сліпець!.. І добре, що хоч вчасно прозрів!
- Ніби сонце вкотилося до сарая. На порозі з'явилася Галя Козачок. Вона підходила до нього, струнка й висока, в білому-білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо.
-Щоправда, Галя — дівчина не з лякливих. Сам Причепа колись потиснув їй руку і подякував за відвагу. Він тоді їхав велосипедом мимо колгоспної ферми, звідти вискочив бугай Кордебалет...
До ускладнених речень належать речення з однорідними членами,
з відокремленими членами, зі звертанням, зі вставними і вставленими компонентами.
з відокремленими членами, зі звертанням, зі вставними і вставленими компонентами.
речення
|
Приклади
|
з однорідними членами
|
Широкий, вигнутий, блискучий ніж врізався в ґрунт
|
з відокремленими членами
|
Крім інтуїції, безумовно, потрібні тобі ще й знання
|
зі звертанням
|
До тебе, Україно, звертаємося!
|
зі вставними і вставленими компонентами
|
Може, я міг би Вам допомогти?
|
Читайте ТУТ
Почитайте матеріал у підручнику та послухайте відеоурок 👉Просте ускладнене речення.
1. Підкресліть однорідні члени речення, визначивши їхню синтаксичну функцію і морфологічне вираження. Поставте розділові знаки.
1.Небо синє чисте — ні хмариночки ні плямочки — глибоке простре та широке (Панас Мирний).
2.Над вітами вітер ласкавий хмаринки пурпурові жене і роси і птицю і трави з зорею вітають мене (В. Сосюра). 3. У Брянського вродливе обличчя з тонкими рисами безкровне але не худе (О. Гончар).
4.Тече вода в синє море та не витікає (Т. Шевченко). 5. Хоча зонтик і заважав їм швидко йти, проте трохи захищав від дощу (М. Трублаїні).
2. У реченнях виправте пунктуаційні помилки.
1. Знов над моєю Україною пливуть сумирні небеса: біліє цвіт подібно інею, і тихо крапає роса (В. Швець). 2. Як прагне людство в злагоді іти, назустріч сонцю радості трудові (М. Рильський). 3. Так тихо-тихо осінь надійшла, взяла за руку — зазирнула в очі (В. Гнатюк). 4. І так вінчально, веселково магічно, клично і святково Я у тобі своїм чар-сонцем свічусь (В. Гнатюк). 5. Реве, та стогне Дніпр широкий... 6. Зеленіють по садочку черешні, та вишні. 7. Барвінок цвів і зеленів, слався розстилався. 8. Та посійся не словами, а розумом ниво!
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 08.05👀
ДРУЖБА Й ПЕРШЕ КОХАННЯ, ВІРНІСТЬ І ПЕРШИЙ ПОЦІЛУНОК У ПОВІСТІ В. ЧЕМЕРИСА"ВІТЬКА+ГАЛЯ...".
До вічних проблем, які піднімає автор у творі «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання», належать:
1. Дружба (Вітька-Федько)
2. Кохання (Вітька-Галя)
3. Зрада (Вітька-Петро)
Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх героїв доброзичливо й зі співчуттям.
Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів: створює смішні та парадоксальні ситуації; поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі; вживає відповідну лексику та гру слів; поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано; натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації; перераховує різнорідні предмети в одному ряду; використовує спеціальні риторичні фігури тощо.
Теорія літератури:
Комічне — від грецького слова "комікос" — смішне. У сучасному вжитку цей термін є родовим поняттям для означення різноманітних відтінків смішного, все, що може викликати сміх, — об'єкт комічного.
Гумор —доброзичливо-глузливе ставлення до чого-небудь, спрямоване на викриття. Фізична або вербальна дія, яка має на меті розсмішити. Поняття гумору ґрунтується на спостережливості та аналітичності мислення, тому бути в доброму гуморі - бути спостережливим та мислити філософськи - підмічати єдність та боротьбу протилежностей в межах однієї сутності.
Сатира (лат. satira, від satura — суміш, усяка всячина) — особливий спосіб-художнього відображення дійсності, який полягає в гострому осудливому осміянні негативного.
Іронія( від гр. удавання) - це прихована насмішка над явищем чи особою, про які говорять у позитивному чи навіть у захопленому тоні, маючи на увазі зовсім протилежне з метою насмішки над цим( явищем чи особою).
Художній образ - це узагальнена і разом з тим конкретна картина людського життя чи
навколишнього світу, що створена творчою уявою митця. Мета образу: передати загальне через одиничне, не наслідуючи дійсність, а відтворюючи її.
СМІШНЕ Й СУМНЕ В ПОВІСТІ «ВІТЬКА + ГАЛЯ...»
Смішне: наслідування Федьком книжних романів; комічні ситуації із серенадою, листом до редакції, приворотним зіллям та ін.
Сумне : стан побутового обслуговування на селі; бідність селян; обмежені можливості культурного розвитку, дозвілля; виготовлення небезпечних іграшок та їхнє використання; обмундирування міліціонерів .
З тексту повісті
виписані вислови, пояснити їх значення (у зошиті)
Вислови
|
Значення
|
Пасти задніх
|
|
Не ликом шиті
|
|
Обіцяти золоті гори
|
|
Діло в шляпі
|
|
Ведмідь на вухо
наступив
|
|
Не святі горшки
ліплять
|
|
Дідька лисого
| |
Підбивав клинці
|
|
Чекати в моря
погоди
|
|
Наче вітром здуло
|
|
Що з воза впало, те
пропало
|
|
Під лежачий камінь
вода не тече
|
КОНТРОЛЬНИЙ ТВІР-ОПИС ПАМ'ЯТКИ ІСТОРІЇ ТА КУЛЬТУРИ НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ ( З ВИКОРИСТАННЯМ ВІДОКРЕМЛЕНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ)
Як працювати над твором-описом пам’ятки історії та культури
👇
1. Уважно розглянь зображення пам’ятки історії та культури.
2. Знайди інформацію про те, хто й коли створив пам’ятку.
3. Знайди легенди та перекази, пов’язані з історією пам’ятки.
4. Склади орієнтовний план тексту-опису за схемою:
I. Вступ. Повідомлення про пам’ятку, її місцезнаходження, коротка історія створення.
II. Основна частина (опис).
III. Кінцівка. Оцінка пам’ятки (чим запам’яталася, що в ній вразило) або роздум (чому її необхідно берегти).
IV. Складання твору-опису пам’ятки історії та культури одного з історичних місць України в художньому стилі.
Пригадайте! Які особливості твору-опису?
Опис будівлі
- Схема опису будівлі
1. Загальні враження від будівлі.
2. Відомості про призначення будівлі та місце її розташування.
3. Центральний фасад, його членування.
4. Оформлення порталу (центрального входу).
5. Загальне сприймання будівлі в архітектурному ансамблі території.
Опис пам'ятника
- Описуючи будівлю як пам'ятку культури чи історії, слід пам'ятати, що:
• профіль будівлі (обриси на тлі неба) створюють її горизонтальні і вертикальні членування;
• вертикальні членування - це виступи, колони, аркади; горизонтальні - лоджії, карнизи, фронтони, балкони;
• велике значення має оформлення порталу.
Схема опису пам'ятника
1. Загальні враження від пам'ятника.
2. Відомості про те, хто є автором пам'ятника і де його встановлено.
3. Стисла інформація про те, на честь кого чи чого його встановлено.
4. Опис самої скульптури.
5. Опис постаменту.
6. Загальне сприймання пам'ятника в архітектурному ансамблі території.
7. Загальна оцінка і значення пам'ятника для народу. Описуючи пам'ятник, слід пам'ятати, що основним у скульптурі є передача не форми, а духовного світу людини, її характеру. - Розгляньте ілюстрації. Усно опишіть, що на них зображено.
- ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА👆
- Напишіть контрольний твір-опис .
ХОТИНСЬКА ФОРТЕЦЯ👆
✋
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР. ГУМОРИСТИЧНІ СИТУАЦІЇ У ПОВІСТІ В. ЧЕМЕРИСА "ВІТЬКА+ ГАЛЯ...".
Завдання: Заповнити «Паспорт письменника», ПЕРЕЙШОВШИ ЗА ПОСИЛАННЯМ👉 Валентин Лукич Чемерис
Паспорт письменника
Дата і місце народження
Навчання
Творча спадщина
Нагороди, відзнаки
Прочитайте біографію письменника у підручнику , послухайте відеоурок і обов'язково прочитайте повість 👇
✋
УКРАЇНСЬКА МОВА 05.05👀
КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА ТЕМОЮ"РЕЧЕННЯ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ЧЛЕНАМИ"(ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)
Відокремлені члени речення.
Варіант I
1. Укажіть правильне твердження.
Уточнюючими називають члени речення, які:
А розширюють зміст речення;
Б звужують зміст речення;
В уточнюють або пояснюють зміст головного чи другорядного члена речення;
Г конкретизують зміст сказаного.
2. Укажіть правильне твердження. Відокремлюватися можуть:
А підмет, присудок, обставина; Б додаток, означення, обставина;
В підмет, присудок, означення; Г підмет, додаток, обставина.
3. Яким відокремленим членом речення є виділені в реченні слова?
Тут, під кронами білих розпашілих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.
А Відокремлене означення; Б відокремлена уточнююча обставина;
В відокремлений додаток; Г відокремлена прикладка.
4. Укажіть речення, у якому відокремлене означення виражене дієприкметниковим зворотом.
А Зачаровані подорожні сиділи й мовчали.
Б Оповитий тишею степ дихав пахощами росяних трав.
В В імлистій далині, осяяні срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита та пшениці.
Г А он старе Монастирище, колись козацькеє село.
5. Укажіть речення з відокремленим додатком.
А Нікого тут нема, крім мене й господині.
Б Польова билина, вона не призвичаєна до густої садової тіні.
В Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий.
Г І от тепер, ставши начальником, він раптом заспівав отакої.
6. Укажіть речення, у якому відокремлена обставина виражена іменником з прийменником.
А Співають усі, за винятком Ліни Яцуби, дочки відставника…
Б Незважаючи на вітрець, робилося душно.
В Звучав потемнілий дзвін, пудів на тридцять.
Г У лісі, опріч мене, є ще хтось.
7. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 відокремлений уточнюючий член речення
2 відокремлений додаток
3 відокремлене означення
4 відокремлена обставина
|
А Спить вітер на колінах у беріз, окутаних у молоко туману.
Б Лев упав і довго, лежачи, стогнав.
В Тут, під кронами білих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.
Г Здається, вогнем чудесним сяють зорі з дніпровських круч.
Д Не маю іншого тепла, окрім отчого краю.
|
8. Установіть відповідність між відокремленими уточнюючими членами речення і синтаксичною роллю, яку вони виконують.
1 уточнюючий підмет
2 уточнюючий присудок
3 уточнююча обставина місця
4 уточнююче означення
|
А Пірат був звичайний пес, трудяга.
Б Уже багато років, відколи його забрано од матері, ніхто ні про що не питав.
В І тут, в Америці, живу я Україною.
Г Надійшли жнива, достигла Василева пшениця — така гарна, колос у колос.
Д Він, Шептало, кінь особливий, кінь білий.
|
9. Виконайте синтаксичний розбір речень.
А Поза селом, у кінці городів, протікає наша Кільтінка.
Б Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес.
Варіант II
1. Укажіть правильне твердження. Відокремленими називаються члени речення, які:
А виділяються за змістом та інтонаційно;
Б указують на того, до кого звернено мовлення;
В передають ставлення мовця до висловленого;
Г відносяться до одного й того самого слова в реченні й відповідають на одне й те саме питання.
2. Укажіть правильне твердження. На письмі відокремлені члени речення виділяють:
А комами; Б комами і тире; В тире; Г дужками.
3. Яким відокремленим членом речення є виділені в реченні слова?
І сон мене так ніжно обійма, що, окрім сну, не хочеться нічого.
А Відокремлена прикладка; Б відокремлене означення;
В відокремлена обставина; Г відокремлений уточнюючий додаток.
4. Укажіть речення, у якому відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом.
А А пісня, наростаючи, пливла над берегом.
Б Жінка йде поволі й трохи зігнувшись.
В І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам.
Г Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись.
5. Укажіть речення з відокремленою прикладкою.
А І Оксану, мою зорю, мою добру долю, що день божий умивали.
Б Над берегом послався невеликий, густо засвічений білою ромашкою луг.
В Виснажені атаками й великими втратами, німці не витримали грізного натиску полку.
Г Голубу сорочку в перехваті підперезано матер’яним поясом з китицями.
6. Укажіть речення, у якому відокремлене означення не виділяється комами
(розділові знаки пропущено).
А Осяяний сонцем перед нами розкрився зовсім новий світ. Б Стоять налиті сонцем дні.
В В небі чистім і прозорім сонце сяє. Г А сонце тепле і ласкаве спинило погляд на землі.
7. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 відокремлена прикладка
2 відокремлений додаток
3 відокремлена обставина
4 відокремлене означення
|
А Сумно і мовчки тоді похилилася квітка, листям своїм тремтячи в передсмертнім конанні.
Б І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита.
В І сон мене так ніжно обійма, що, окрім сну, не хочеться нічого.
Г Вже й молодик ішов за гору, та зачепивсь за осокір.
Д Іду я, степів перехожий, радію од щастя землі.
|
8. Установіть відповідність між відокремленими уточнюючими членами речення й синтаксичною роллю, яку вони виконують.
1 уточнюючий присудок
2 уточнююча обставина
3 уточнююча прикладка
4 уточнюючий додаток
|
А Незмінний колгоспний конюх, дід Саливон, як завжди
клопотався за своїх підопічних.
Б Рівно, на повні груди, дихає юнак.
В Ватажкував наш славний Мустафа-ага, син Ібрагіма,
ханського Дивлет-гірея.
Г Хлопець за два роки змінився — виріс, змужнів.
Д Так, олень добував з-під снігу мох та лишайники — свій харч.
|
9. Виконайте синтаксичний розбір речень.
А Мовчить, скупавшися у весняній росі, алея тополина.
Б І він устав на горах перед нами, наш Київ.
Виконайте тестові завдання , обравши варіант.
✋
УКРАЇНСЬКА МОВА30.04👀
ВІДОКРЕМЛЕНІ УТОЧНЮЮЧІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
Прочитайте уважно 👉 ТУТ
Відокремлені уточнюючі члени речення слугують для уточнення, конкретизації, пояснення тих членів речення, до яких вони відносяться. При цьому уточнення спрямоване від більш широкого й загального поняття до більш вузького і конкретного. Якщо ж навпаки, то розділові знаки між такими словами не ставляться.
Уточнюватись може будь-який член речення. Найчастіше уточнюючими членами бувають обставини місця і часу (Звідси, з високої Софіїної альтанки, видно майже весь асканійський степ). Рідше в ролі уточнюючих членів речення вживаються обставини способу дії, означення, додатки, підмети, присудки. Уточненням до підмета та додатка виступає відокремлена прикладка (Обидва, Сергій і Віктор, погодилися з батьком).
Уточнювані та уточнюючі члени речення пов’язуються між собою за допомогою інтонації. Уточнюючі члени речення зазвичай стоять після уточнюваного слова і на письмі відокремлюються комами.
Прочитайте 👉ТУТ і 👉 ТУТl та виконайте завдання на ТРЕНАЖЕРІ
Послухайте відеоурок та виконайте завдання, які пропонує вчитель. 👉Поняття про відокремлення
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 29.04✋
ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ Ю. ВИННИЧУК "ЛЕГЕНДИ ЛЬВОВА"
Письменник Юрій Винничук — людина з різнобічними інтересами. Його цікавить усе про рідне місто Львів — від старовинних легенд до сучасних рецептів львівської кави й пляцок та інших смаколиків. Нам буде цікаво зазирнути до творчої лабораторії талановитого митця й ознайомитися з його творами.
З ІНТЕРВ'Ю З ПИСЬМЕННИКОМ
— Юріє Павловичу, чималу частину літературного життя ви поклали на те, аби створити певний бренд Львова. Що вдалося і чи варто створювати щось подібне в інших регіонах?
— Мене завжди дивувало, що є легенди Братислави, Кракова, Вроцлава, а Львова — немає. Тому я взявся шукати різні записи, спогади, документи й опрацьовувати їх. Так поступово народилися „Легенди Львова”. Ще я надихався текстами з „Містичного вісника” XIX століття, де люди описували „зустрічі з тутешніми духами”. Згодом місто розширювалося, села ставали його територією, і це давало нові й нові історії, які я теж збирав. У „Легендах...” стільки цікавих історій, що навряд чи найближчим часом хтось збере щось ґрунтовніше. Ця книжка була моїм дарунком Львову. Думаю, такі книжки важливі, бо, приміром, місцеві діти у школах вчать описані мною історії та намагаються знайти їм підтвердження. Книжка працює вже сама, а Львів перестає бути „суто кам'яним”. Напевне, досвід таких краєзнавчих книжок могли б застосовувати й в інших містах України. Ви ж знаєте, що раніше Львів був „містом усміху”? Я прагну йому цей статус повернути. Склад населення після війни тут змінився практично повністю, але ж традиції залишилися. Це місто „переламувало” навіть приїжджих. Вони прибували до Львова з інших міст, але переймали місцеві звички. Наприклад, ходити на каву й називати напій саме „кава” , а не „кофе” . Подібний стиль зустрічей за кавою був лише в Австрії і трохи в Польщі. „Варшавський стиль” — це ти швидко випиваєш каву, вирішуєш справи і йдеш, а „львівський” — сидиш кілька годин, переглядаєш пресу, вирішуєш питання. Так любив робити Франко.
Легенда — розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь особи.
Види легенд
|
Назви легенд
|
Космогонічні
|
Про маленьку жницю та серпневу ніч
|
Про героїв
|
Тур, син золотого тура
Як жінки Львів рятували
|
Топонімічні
|
Вовча гора
Як з'явилось урочище
Папороть
|
Побутові
|
Львівська каторга
Що любов сполучить
Ляпас, що коштував життя
Дитячий похід на Львів
|
ЗАГУБЛЕНІ ДУКАТИ
Цікава історія трапилася з одним грецьким купцем, що привіз до Львова вино.
На торзі, що відбувався на Ринку, він загубив мішечок золотих дукатів. Йому порадили найняти галайкала, який буде ходити туди й сюди й кричати, що хто знайде гаман з грішми, то дістане винагороду: десять дукатів.
За якийсь час один хлопчина і справді знайшов під возом гаман. Розв’язав його, порахував гроші і виявилось їх рівно сто. Десять узяв собі, а решту заніс грекові. Але той, діставши свій гаман, відразу пошкодував, що обіцяв таку значну винагороду і почав обзивати хлопця злодюгою, бо в мішечку, мовляв, було сто п’ятдесят дукатів, а не сто.
Довелося їм стати перед очі війта. Той вислухав їх, поклав на столі Біблію і сказав:
– Чи клянетесь ви говорити правду?
– Так, клянемось, – в один голос проказали вони.
– Тоді кладіть руку на Святе письмо і відповідайте. Скільки грошей було в гамані?
– Рівно сто, – сказав хлопець.
– Рівно сто п’ятдесяти, – сказав грек.
– Ну, що ж, ви поклялись на Біблії і я не маю жодних підстав не вірити вам. Ви обоє сказали правду. Дайте мені цей гаман, добродію.
Купець подав гаман, і Зиморович вручив його хлопцеві.
– Візьми ці гроші і якщо до вечора ніхто по них не зголоситься, вони твої. А вам, шановний купче, раджу знову найняти галайкала, бо цей гаман вочевидь не ваш. У ньому нема тої суми, яку ви загубили.
Отелешений грек не знав, що далі чинити і впав на коліна перед бургомістром та почав просити гроші назад. Він признався, що збрехав і мало не рвав на собі волосся.
– Слухайте, добродію, – зупинив його бідкання Зиморович, – ви за свою брехню втратили тільки сто дукатів. А за ламання клятви дістанете п’ятдесят нагаїв на площі. Вибирайте, що ліпше.
І купець, похнюпившись, мусив вертати з нічим.
Літературний аналіз твору
Тема: розповідь про жадібного торговця, який загубив дукати, а після їхньої знахідки хлопцем, захотів наживитися.
Ідея: возвеличення справедливості, мудрості, чесності; засудження брехні, жадібності.
Жанр: героїчна легенда
СКАРБИ ВИСОКОГО ЗАМКУ
Це було тоді, коли ще Замок стояв, але ніхто вже в ньому не жив. Запустіння і сутінки запанували тут.
Одна бідна жінка пішла якось із сином збирати лікарські трави на Високому Замку. Гора геть уся колись була вкрита лісом і різного там зілля ряхтіло видимо-невидимо.
Так ото й забрели вони до самих замкових руїн. А то було якраз 10 травня, день Симона Зилота, коли скарби до сонця очищаються.
Почула жінка важкий скрегіт, глянула, – аж тут старезна зіржавіла брама розчахнулася. А там у дворі повно золота.
Жінка так і остовпіла. Раптом голос пролунав у верховіттях:
– Бери, поки час! За мить буде пізно!
Жінка разом з малим кинулася у двір. Нагребла вона золота в поділ і мерщій назад. Та щойно вибігла, помітила, що хлопчика забула. Озирнулася і побачила, що він грається з дорогоцінними камінчиками. Жінка метнулась назад, але брама тим часом зачинилася і скільки вона не гупала в неї, скільки не ридала і не благала, так і не відчинилася.
Повернулася вона додому, висипала золото в скриню та так і не торкнулася його впродовж цілого року, побиваючись за сином своїм. Ледве діждалася знову того самого дня і подалася на Високий Замок.
Стала вона перед брамою і чекала, щоб ускочити у двір та хоч мертвого свого синочка забрати і поховати по-людськи. І ось, коли сонце зіп’ялося на сам верх, брама заскреготіла і розчахнулася.
Жінка глянула й не повірила очам своїм. На купі золота і самоцвітів сидів її хлопчик і весело сміявся до неї. Нічого йому не бракувало, навпаки за рік він підріс, а худі колись щоки зарожевіли пампулями. Схопила вона його в оберемок і хода назад. І якраз вчасно, бо брама знову зачинилася і Замок став таким самим похмурим, як і досі був.
– Що ж ти їв? – спитала жінка в малого, обмацуючи його та повертаючи на всі боки.
– А мене біла пані годувала. Вона забрала мене в палац і я там грався з такими самими дітьми, тільки що вбрані вони були якось по-чудному. І корони мали на головах. Там у палаці я й жив, а сьогодні біла пані взяла мене за руку і на подвір’я запровадила, щоб я маму чекав.
✋
УКРАЇНСЬКА МОВА 28.04✋
ВІДОКРЕМЛЕННЯ ДОДАТКІВ.
Пропоную вашій увазі ще один сайт, який має необхідний для нас матеріал👉Відокремлення додатків
Виконайте завдання письмово👇
1. Прочитайте виразно речення, виділяючи інтонацією відокремлені додатки. Запишіть речення в такій послідовності: а) відокремлений додаток на початку речення; б) в середині; в) у кінці речення.
1. Крім Запорозької Січі була ще Кам'янська. 2. Значну роль у становленні Кам'янської Січі відіграв окрім Костя Гордієнка кошовий отаман Яків Богуш. 3. На відміну від багатьох козацьких отаманів Кость Гордієнко був сподвижником Івана Мазепи. 4. Починаючи з весни 1709 року і кінчаючи літо 1711 ця Січ будувалася на мисі Стріла річки Кам'янки. 5. Багатьох дослідників цікавило господарство Кам'янської Січі особливо металургійний комплекс. 6. Крім нього Січ мала господарство зокрема виробничі майстерні зброярню січові будівлі сорок куренів церкву (Швець Ю. В. З історії народу// Дивослово. - 2006, № 11.)
2. Перепишіть і розставте розділові знаки. Підкресліть відокремлені додатки.
- Що сьогодні приніс ти до рідної домівки крім гамору і метушні? Що приніс бабусі крім турбот про власну персону? Чим її втішив розрадив? Життя швидкоплинне. За винятком дуже небагатьох про це ніхто не замислюється. Часом онуки не встигають віддячити стареньким за щедрість серця. Усе ніколи. А хіба багато часу потрібно для того щоб спинитись зазирнути у вічі приголубити? Замість скарг та нарікань промовити неголосне слово вдячності? Адже ніщо крім уваги та піклування не зігріє старече серце. (Грещук В. В. Про рідних.// Дивослово.- 2007, № 3.)
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 24.04👀
ПАРАДОКС: ДРАКОН ГРИЦЬКО- ПОЕТ І ХРИСТИЯНИН
👉 Юрій Винничук: "Місце для дракона" 👈
Напевне ви помітили, що добро і зло у повісті Юрія Винничука помінялися місцями: люди стали жорстокими, а дракон Грицько більше людина, ніж мешканці галицького князівства Люботин, де відбуваються події.
Автор, змальовуючи персонажів, використовує алегорію. Словник дає нам таке визначення цього терміна: «Алегорія — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями». Поміркуймо, у чому ж алегоричність образів казки-повісті «Місце для дракона»?
Парадокс (грец. - несподіваний, дивний) - висловлювання, що
суперечить звичним уявленням людей або усталеним системам знання, які
ґрунтуються на певних принципах і відповідно до зумовленої історичним розвитком
науки парадигми.
У логічному смислі парадокс - це суперечність, але не кожна
суперечність є парадоксом.
У тлумачному словнику подається таке
визначення: «Християнин – це особа,
яка вірить в Ісуса Христа, або в релігію, основану на вченні Ісуса».
План-схема характеристики персонажа.
1. Ким є герой твору, його вік, соціальний стан.
2. Учинки, думки персонажа.
3. Риси вдачі.
6. Ставлення до нього інших героїв.
7. Розкриття характеру за допомогою мови.
8. Ставлення автора до персонажа.
9. Ваше ставлення до цього персонажа.
Письмово складіть характеристику дракона Грицька, князя ,
Пустельника за планом-схемою і надішліть фото роботи в зошиті на мою електронну адресу : romanwikamaksum@gmail.com
✋😏
УКРАЇНСЬКА МОВА 23.04👀
ВІДОКРЕМЛЕНІ ДОДАТКИ
Перейдіть за посиланням, уважно прочитайте матеріал
👉Відокремлені додатки
👉Відокремлення додатків
Уважно послухайте відеоурок👆 Виконайте письмово завдання, які пропонує вам учитель.
Перепишіть і розставте розділові знаки. Підкресліть відокремлені додатки.
Що сьогодні приніс ти до рідної домівки крім гамору і метушні? Що приніс бабусі крім турбот про власну персону? Чим її втішив розрадив? Життя швидкоплинне. За винятком дуже небагатьох про це ніхто не замислюється. Часом онуки не встигають віддячити стареньким за щедрість серця. Усе ніколи. А хіба багато часу потрібно для того щоб спинитись зазирнути у вічі приголубити? Замість скарг та нарікань промовити неголосне слово вдячності? Адже ніщо крім уваги та піклування не зігріє старече серце. (Грещук В. В. Про рідних.// Дивослово.- 2007, № 3.)
😏
ПРОБЛЕМАТИКА ТВОРУ, РОЗДУМИ ПРО ДОБРО І ЗЛО, ВІРНІСТЬ І ЗРАДУ В ПОВІСТІ Ю. ВИННИЧЕНКА "МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА"
Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття.
Казка – фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події, що відбуваються з людиною чи твариною.
Ідеї , які сповідує Дракон Ідеї, які сповідує князь
Дракон
|
Князь
|
«Та мені й на думці ніколи не було зло чинити. Що мені хтось поганого зробив?»
|
«Зрозумійте мене вірно, я нікому не хочу зла. Але дракон має бути убитий. Так, як того вимагають приписи. Так було і так буде. А крім того, донька… За кого її видам?»
|
«Але я не вмію бути страшним, не вмію чинити зло».
|
«… Це мій обов’язок… слідкувати, щоб усе було як заведено. Я, знаєте, великий прихильник традицій».
|
«Але я вже знаю, що зроблю. Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки і заради Люботина. Мого Люботина. Бо ж це і моя земля!»
|
«А дракон є дракон. До речі, і в книгах святих пишеться, що усяка твар має своє призначення і дракони мусять нести лише смерть і руїну, бо на те вони й створені. Ви що – проти традицій?»
|
👆
У ЗОШИТ
👇
КОНТРОЛЬНИЙ ДИКТАНТ
Дівчата і хлопці, пишемо диктант за посиланням 👇
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 17.04👀
АЛЕГОРИЧНІСТЬ ОБРАЗІВ У ПОВІСТІ-КАЗЦІ Ю. ВИННИЧУКА "МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА"
Восьмикласники, ви прочитали чи послухали аудіокнигу "Місце для дракона". Кожен із нас упевнений, що дракон є втіленням зла, а лицар-визволитель — добра.
Добро і зло у повісті Юрія Винничука помінялися місцями: люди стали потворами, а дракон Грицько більше людина, ніж мешканці галицького князівства Люботин, де відбуваються події.
Читаючи твір, ми розуміємо, що автор, змальовуючи персонажів, використовує алегорію. Словник дає нам таке визначення цього терміна: «Алегорія — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями». Поміркуймо, у чому ж алегоричність образів казки-повісті «Місце для дракона»?
Головні герої твору Ю. Винничука — схожий на метелика добрий дракон Грицько, який пише вірші; мудрий пустельник, що навчає його грамоти, та хитрий князь, який прагне смерті чудовиська.
На мою думку, в образі дракона Юрій Винничук зобразив щиру людину, яка не прагне робити іншим зла. Вона талановита, розумна, мрійлива, наївна та довірлива.
Князь — утілення підступної, підлої людини, яка заради досягнення своїх цілей здатна йти до кінця, руйнуючи все на своєму шляху, навіть людські долі. Такі особистості уміють увійти в довіру, а потім зрадити друзів, морально знищивши їх.
В образі пустельника змальовано досвідчену, розумну людину, яка уміє відрізняти добро від зла, бачити справжню сутність особистості, не зважаючи на зовнішність. Такі люди уміють навчати інших, піклуватися про них, це мудрі наставники, які люблять своїх вихованців та вірять у них.
Власне, в образах дракона та пустельника показані порядні люди, які не чинять зла, а роблять все для того, щоб світ став кращим. Змальовуючи образ князя, автор нагадує нам, якими не треба бути, а також указує на особистостей, яких треба уникати.
Вважаю, що всі ми бачили у своєму житті й людей, схожих за характером на дракона Грицька, а також подібних до люботинського володаря чи на дбайливого пустельника.
Мені хотілося б, щоб доля давала нам більше зустрічей із «драконами» та «пустельниками», а не з підступними «князями»!
👐
УКРАЇНСЬКА МОВА 16.04👪
ВІДОКРЕМЛЕНІ ОБСТАВИНИ
Вітаю вас👐Сьогодні вам пропонують на дистанційному навчанні багато розумного і цікавого, Ви ж тільки не лініться!!!
Я пропоную вам послухати тему нашого уроку за кількома посиланнями👍
👉Відокремлені обставини
👉Відокремлена обставина
👉 Відокремлені обставини
Почитайте правила та виконайте завдання👉ТРЕНАЖЕР З ПРАВОПИСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА15.04👀
"МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА" Ю. ВИННИЧУКА-ПОВІСТЬ-КАЗКА ПРО СУЧАСНИЙ СВІТ.
БУДЬ ЛАСКА, ОПРАЦЮЙТЕ МАТЕРІАЛ ЗА ПОСИЛАННЯМ👉Місце для дракона” Юрія Винничука
Послухайте відеоурок, виконайте завдання👉Юрій Винничук: "Місце для дракона"
Прочитайте повість
Послухайте- АУДІОКНИГА
✋
УКРАЇНСЬКА МОВА14.04👀
РМ ДІАЛОГ-ОБГОВОРЕННЯ АКТУАЛЬНОЇ ТЕМИ
Ми живемо в суспільстві, яке передбачає постійну взаємодію людей один з одним.
Бути хорошим співрозмовником не складно. Потрібно вміти слухати і
дотримуватися загальноприйнятих правил спілкування. І сьогоднішній урок допоможе нам у цьому.
Пригадаймо, що діалог- це розмова двох осіб. Складається він з реплік.
Оскільки
сьогодні ми з вами будемо працювати над діалогом-обговоренням, кожен з вас
повинен обрати тему. А щоб вам було легше, я пропоную переглянути
відеоролики.
Перейдіть за посиланням і послухайте матеріал
4.👉Ця інформація може врятувати життя. Коронавірус
ПАМ'ЯТКА «Правила ведення
діалогу»
- Будьте завжди ввічливі, привітні й доброзичливі в спілкуванні, з
повагою ставтеся до співрозмовника.
- Умійте слухати і не перебивати інших.
- Використовуйте в спілкуванні етикетні слова. Стежте за культурою
мовлення.
- Умійте почати діалог та швидко реагувати на репліку співрозмовника,
підтримувати розмову.
- Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити у чомусь.
Зверніть увагу на ці правила.
Отже, складіть діалог-обговорення та запишіть його, висловіть
у діалозі-обговоренні свої думки з приводу теми, яка бентежить усіх - коронавірус.
Ми чуємо про нього кільканадцять разів на день. Але! Не розуміємо до кінця: що таке covid-2019? Де він живе і як потрапляє до організму? Як врятувати від нього себе й близьких? Як не піддатися страху та фейкам, що паралізують розум?
1.Щоб подолати страх - достатньо просто знати!
2.Зараз той непростий час, коли прості знання рятують тисячі життів.
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА10.04👀
РМ ПИСЬМОВИЙ ТВІР-МІНІАТЮРА "ЧИ ЛЕГКО ЗБЕРЕГТИ ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ У СУЧАСНОМУ СВІТІ" (ЗА ОПОВІДАННЯМ В. ДРОЗДА "БІЛИЙ КІНЬ ШЕПТАЛО"
Поміркуйте над цією темою і напишіть твір у зошиті з літератури
✋
УКРАЇНСЬКА МОВА09.04👀
КОНТРОЛЬНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
ПРОБЛЕМА ЗНЕОСІБЛЕННЯ ЛЮДИНИ В СУСПІЛЬСТВІ, ОСОБИСТОСТІ Й НАТОВПУ В ОПОВІДАННІ В. ДРОЗДА "БІЛИЙ КІНЬ ШЕПТАЛО"
Натисніть на напис, перейдіть за посиланням та опрацюйте почергово увесь матеріал
👇
УКРАЇНСЬКА МОВА 07.04.👀
КОНТРОЛЬНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Визначте тему й основну думку, а також авторський задум.
Заходила ніч.
Німіє степ і тьмариться.
Поспішаючи, кудись ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини. Не погасло ще на заході, як кров, червоне зарево, а вже над ним у темряві далекого неба зажевріла, немов жарина в попелі, вечірня зоря. А місяць, що перше висів серед ясного неба сірою, малопомітною плямою, під темним крилом ночі зразу ожив і засвітився білим чарівним огнем.
Ринуло з неба ціле море тихого світла, усе на землі потопляючи. Над степом промайнув легенькою тінню незрячий сон.
Ніч зайшла.
Маленькою хмаринкою темніє над глибоким яром закинутий у степу хуторець.
Синіють у промінні хатки. У яр потяглися довгі тіні.
Тихо в хуторі, мов у скам'янілому царстві із давньої казки.
Серпи, коси, вози, збруя — усе мертво лежить коло хат, немов ті цяцьки, що перед сном порозкидали малі діти. По дворах манячать стіжки свіжої пашні, мало не поруч з хатами тягнуться ниви з блискучою стернею.
На нивах, як те військо побите, темніють не зношені снопи, стелються довгими рядами не загребені покоси і, збившись стеблинами в густу лаву, подекуди стоять самотою клапті недокошеної пшениці.
А над усім густо стелеться дух свіжого степового сіна.
Розкошами, красою віє над степом...
У яру тихо й сумно. Світить над ним місяць. Уздовж його розтягнулися довгою стрічкою кучеряві верби. З-під верб одірвались і попливли проти місяця понад зрошеною травою марища — тіні. Запирскало щось... Воли. За волами виринула й стала в яру волохата постать.
На голові в неї наверчене жмутом якесь ганчір'я, довга свита підперезана білою ганчіркою, на ногах великі мужичі чоботи, а в руках — батіг. З купи ганчірок визирає мармурове дівоче личко з дуже великими пречудними очима. Дівчина притулилася плечем до стовбура й закинула голову проти місяця. Очі в неї склепилися, руки опустились, як у сонної. Стоїть і осміхається.
Затремтіло зразу сонне повітря, і зграї срібних звуків, плутаючись і виграваючи, полетіли яром і далеко кругом заснували степ.
Потім із моря звуків вирізалися дзвінкі, мов із срібла викувані, слова пісні:
Яром, яром, пшениченька ланом,Горою овес.Не по правді, молодий козаче,Зо мною живеш...
Слова всі до одного оддалися голосною луною: ні одне не сховалося. Дівчина замовкла і схилила голову. Стало знов тихо. Тільки десь далеко, тремтячи в повітрі, завмирали останні одголоси пісні.
Верби стоять непорушно. Крізь їх віти де-не-де визирають далекі зорі.
Дівчина звела великі очі й довго вдивлялася ними в сріблясту далечінь. Здіймала руки, щось шепотіла сама собі, кивала гірко головою. Знову зворухнулося повітря, і срібні звуки розбудили степ. Дівчина заплющила очі, марить і співає.
І ввижається бідній дівчині в старих лахміттях, що не наймичка вона, не сирота... Вона дочка багатого батька. У неї шовком шиті сорочки, дорогії килими, дукачі срібні... Та не милі їй вони, бо не хоче її любити козак молодий. А той козак — такий хлопець, яких уже немає тепер: він у пишному вбранні, що сяє, як сонце. Під ним грає кінь вороний, а в того коня горять на ногах золоті підкови, срібні виблискують стремена. Сидить козак на коні перед нею, хороший і вільний, як вітер степовий, а вона стоїть перед ним засмучена та стиха докоряє йому, що не по правді він з нею живе...
Тужить, розливається голос дівчини, і лунає-розлягається по сонному степу живе оповідання про дівчину та зрадливого козака (С. Васильченко, 518 сл.).
Робота за змістом і структурою тексту
- Довести належність висловлювання до художнього стилю, наводячи приклади з тексту.
- Якою ви уявили дівчину, про яку йдеться у тексті? Описати її.
- Якою ви уявили місцевість, описану письменником? За допомогою яких художніх засобів йому вдалося це зробити? Навести приклади з тексту.
- Які типи мовлення поєднано у висловлюванні?
- На які частини можна поділити текст?
- Зробити тематичні виписки і самостійно скласти складний план.
Мовностилістичний аналіз тексту
- Дібрати означення, що використовуються в описі місцевості.
- Записати порівняння і з'ясувати їх роль в описі місцевості.
- Пояснити лексичне значення слів жевріти, яр, хутір, стерня, марища, дукачі (за тлумачним словником або контекстом).
- Виписати слова з подвоєнням і подовженням літер і прокоментувати їх правопис.
Повторне прослуховування тексту
ІV. Підготовка чорнового варіанта переказу
Редагування з використанням пам'ятки
Як написати стислий переказ розповідного тексту
з елементами опису місцевості в художньому стилі
- Прочитати або прослухати текст, який необхідно переказати стисло.
- Визначити тему й основну думку висловлювання.
- Вдуматися в тему, пропоновану для стислого переказу.
- Виділити з тексту основну інформацію.
- Продумати композицію переказу, тип мовлення.
- Зробити тематичні виписки.
- Самостійно скласти план переказу.
- Виписати художні засоби, що допомагають авторові описати місцевість.
- Дібрати слова та речення для зв'язку частин тексту.
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 08.04👀ПРОБЛЕМА ЗНЕОСІБЛЕННЯ ЛЮДИНИ В СУСПІЛЬСТВІ, ОСОБИСТОСТІ Й НАТОВПУ В ОПОВІДАННІ В. ДРОЗДА "БІЛИЙ КІНЬ ШЕПТАЛО"
Натисніть на напис, перейдіть за посиланням та опрацюйте почергово увесь матеріал
👇
УКРАЇНСЬКА МОВА 07.04.👀
ВІДОКРЕМЛЕНІ ПРИКЛАДКИ
ШАНОВНІ ВОСМИКЛАСНИКИ-ГРАМОТІЇ, ЗГАДУЄМО ВИВЧЕНЕ ПРО ПРИКЛАДКУ ЗА ПОСИЛАННЯМ👇
ПРИКЛАДКА-ЦЕ ЛЕГКО
Увага!!! Перегляньте відеоурок про відокремлені прикладки за посиланням
👇
ВІДОКРЕМЛЕНІ ПРИКЛАДКИ
У підручнику опрацюйте§33, виконайте вправу386
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 03.04👀
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3 ТВОРЧІСТЬ М. КОЦЮБИНСЬКОГО, О. ДОВЖЕНКА,Н. БІЧУЇ
Контрольна робота№3
Творчість М. Коцюбинського, О. Довженка, Н.
Бічуї
I варіант
Початковий і середній рівні (0,5 б)
1. Моральний урок дідів з оповідання О. Довженка «Ніч
перед боєм» для молодих бійців полягав у тому, що
А вони попалили всі човни й зірвали
ворогові переправу
Б перевернули човни й загинули
разом із ворогами
В зробили засідку й побили багато
ворогів
Г мужньо витримали знущання ворогів
і не видали партизанів
2. Кого
діди Платон і Савка ставили за приклад бійцям, що
відступали?
А Кармалюка
Б Гонту, Залізняка
В своїх синів
Г самих себе
3. Кульмінацією у творі Н. Бічуї «Шпага Славка
Беркути» є
А поєдинок на
шпагах Юлька та Славка
Б суд над Славком
В привід хлопця, який
назвався Беркутою, до дитячої кімнати міліції
Г спізнення Славка на театральну
виставу до Лілі
4. У невинуватість Славка вірили
А тренер, Лілі
Б Стефко та Юлько
В класний керівник і директор школи
Г інспектор дитячої кімнати
міліції, Надія Григорівна
5. Остап і Соломія переправилися на плоту в Туреччину
через річку…
А Дніпро
Б Інгулець
В Прут
Г Дністер
6. Що
за повістю Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною» дістається героям дорогою ціною?
А. Кохання. Б. Життя. В. Воля. Г.Гроші.
7. Усі записані
персонажі з твору «Ніч перед боєм» у рядку:
А. Іван Дробот,
Остап Мандрика, Соломія.
Б. Платон
Півторак, Борис Троянда, лейтенант Сокіл.
В. Капітан
Колодуб, дід Савка, Іван Котигорошко.
Г. Петро
Колодуб, Юлько Ващук, Славко Беркут.
Достатній
рівень (2 б)
8. Порівняйте образи Славка та Юлька з
повісті Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути ».
Високий рівень (3 б)
9. 1.Висловіть свої судження про необхідність виховання
патріотизму. Можливо, це не потрібно в нашому глобалізованому світі? (за
оповіданням О. Довженка «Ніч перед боєм» та власними спостереженнями)
2.Чому повість М. Коцюбинського має назву «Дорогою ціною»?
ІІ варіант
Початковий і середній рівні (0,5б)
1. Молоді бійці з оповідання О. Довженка перед своїм
першим боєм запитали в командира Петра Колодуба
А) звідки він бере мужність і сили
Б) що робити, коли ворога набагато
більше й він краще озброєний
В) чому не можна відступати
Г) що робити при пораненні
2. Дід Платон з оповідання О. Довженка «Ніч
перед боєм» лаяв відступаючих наших бійців
А) за невміння користуватися зброєю,
влучно стріляти
Б) за невміння маскуватися, рити
окопи
В) за боягузтво, невміння та
небажання захищати рідну землю
Г) за те, що забувають писати листи
своїм рідним
3. «Це звучить, як оскарження. Годинами
хлопчик сидить за роялем й вимолює у клавішів пісню, щоб зрозуміти і полюбити
її, а клавіші нічого не дарують, і навіть коні перестають малюватися, гублять
щось живе і справжнє…»
Про кого з героїв повісті сказано?
А. Славко Беркута. Б. Юлько
Ващук. В. Стефко Вус. Г. Степан Геник.
4. Юлько Ващук, герой твору Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути», розчарувався у своєму батькові через те, що
4. Юлько Ващук, герой твору Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути», розчарувався у своєму батькові через те, що
А) той збирався до міліції заявляти
на Славка за поранення
Б) той скористався чужою працею,
видавши її за свою
В) батько часто сварився з
мамою Юлька
Г) не
підтримував його захоплення музикою, малюванням
5. У
цитаті «…про вас пишуть у всіх газетах як про людину безстрашну і невтомну, хоч
ви на вид, пробачте, і маленькі…» схарактеризовано:
А. Івана Дробота. Б. Петра Колодуба. В.
Платона Півторака. Г. Бориса Троянду.
6. Назвіть, кому належать слова: «Дорого
заплатив я за волю, гірку ціну дав… Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга
чекає і не дочекається, коли злучиться з нею…» (за повістю М. Коцюбинського
«Дорогою ціною»)
A.
Остапові. Б. Івану. B. Цигану. Г.
Авторові твору.
7. Укажіть, що
змусило тікати із села Остапа.
A. Посварився з
односельцями.
Б. Бажав подорожувати.
B. Прагнув вирватися на волю від
панщини.
Г. Бажав заробити грошей на весілля
Достатній рівень (2 б)
8. Порівняйте образи
діда Платона й діда Савки з образом капітана Колодуба (за
оповіданням О. Довженка «Ніч перед боєм»).
Високий рівень (3 б)
9. 1) Висловіть своє судження про
важливість моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків (за
твором Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» та власними спостереженнями).
2) Пригадайте епізод визволення Остапа і смерть
Соломії. Чому автор так закінчує історію закоханих, а не робить фінал щасливим?
ВАРІАНТ ОБИРАЙТЕ САМОСТІЙНО І ВИКОНУЙТЕ
🙋
УКРАЇНСЬКА МОВА 02.04👀
ВІДОКРЕМЛЕНІ ОЗНАЧЕННЯ. СТВОРЕННЯ ВИСЛОВЛЕННЯ-РОЗДУМУ З ВИКОРИСТАННЯМ ВІДОКРЕМЛЕНИХ ОЗНАЧЕНЬ
Для того, щоб створити власне висловлення, необхідно знати, з яких
структурних компонентів складається роздум і дотримуватися їх.
Структурні елементи висловлення-роздуму:
1. ТЕЗА.
Теза – це, власне, і є наша думка, яку ми формуємо, даючи відповідь
на запитання, що є в темі.
Тема:
Кого із сучасників я вважаю успішною людиною?
Теза:
На мою думку, успішною людиною є....
Із сучасників найуспішнішим, як на мене, є...
Я вважаю, що найуспішнішою людиною є ...
Свою тезу ви можете почати будь-якими словами, ви можете розказати,
що означає для вас успіх у житті, які характеристики повинна мати успішна
людина, проте головним і обов'язковим, що повинно бути – це конкретна
відповідь на конкретне питання: хто із сучасників, на вашу думку є
успішним.
2. ДОКАЗИ, або аргументи.
Доказів, або аргументів, що є одним і тим самим, повинно бути мінімум
два.
Доказ – це відповідь на запитання: ЧОМУ я так вважаю?
У тезі ви назвали людину, яку вважаєте успішною, а в доказі можна
розказати, що саме ви вважаєте успіхом, якою є для вас успішна людина
взагалі, тобто ви доводите свою думку, аргументуючи її.
Я так думаю, тому що успішна людина – це людина, яка....
Я обрав цю людину саме тому, що вона повністю відповідає моїм
уявленням про те, якою повинна бути успішна людина...
Оскільки доказів має бути мінімум два, то й визначте для себе мінімум
два критерії успішної людини
3. ПРИКЛАДИ
Зазвичай, беруться два конкретні приклади з літератури чи інших видів
мистецтва та з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
Але наша конкретна тема вимагає відхилення від звичайної структури,
адже ми пишемо не про успішну людину взагалі, а про конкретну особистість
із суспільно-політичного життя. Отже, нам не потрібно вишукувати такий
приклад в літературі, нам треба довести свій вибір успішної особистості із
сучасного життя, проілюструвавши його конкретними прикладами
У даному випадку варто добре ознайомитися з біографією вашого
обранця, адже саме зараз ви маєте розповісти, що конкретно із життя, дій і
вчинків, результатів і здобутків цієї людини відповідають тим вашим
критеріям, які ви визначили в доказах.
4. ВИСНОВОК.
Отже, ви дали відповідь на запитання, кого зі сучасників вважаєте
успішною людиною; аргументували мінімум двома критеріями, яка людина є
успішною; навели приклади із життя вашого обранця, що повністю
ілюструють сказане в доказах. Час робити висновок.
Виходячи із сказаного вище, можна зробити висновок, саме ...(ця
людина) є справді успішною.
Таким чином, ми розібрали структурні елементи вашого майбутнього ТВОРУ – і тепер ви знаєте, що має бути у ньому: теза, два докази, два приклади, висновок.
Не забудьте використати відокремлені означення☝
ТЕМА : "Кого із сучасників я вважаю успішною людиною"
🙋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА01.04👀Н. БІЧУЯ "ШПАГА СЛАВКА БЕРКУТИ"
Послухайте, шановні восьмикласники, літературний аналіз повісті за посиланням👇
Н. Бічуя "Шпага Славка Беркути". АналізГотуйтеся до контрольного тестування
🙋
УКРАЇНСЬКА МОВА31.03👀
ВІДОКРЕМЛЕНІ ОЗНАЧЕННЯ
натисніть на напис, перейдіть за посиланням
👇
Відокремлені означення👈 👂👂
ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ ЗА ПОСИЛАННЯМ
https://learningapps.org/1292519
У підручнику опрацюйте §32 , виконайте вправу 377
✋
УКРАЇНСЬКА МОВА 17.03👀
Відокремлення другорядних членів речення
НАТИСНІТЬ НА НАПИС, ПЕРЕЙДІТЬ ЗА ПОСИЛАННЯМ 👇
💧
https://miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/8-klas/rechennia-z-vidokremlenimi-chlenami-37190/poniattia-pro-vidokremlennia-vidokremleni-drugoriadni-chleni-rechennia-ta_-38746
ОПРАЦЮЙТЕ МАТЕРІАЛ У ПІДРУЧНИКУ §31
ВИКОНАЙТЕ У ЗОШИТІ
Відновити й записати текст, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені члени, підкресливши їх.
З моря вставала рожева зоря, … . Згодом золоте сонце, … , послало свій промінь під небо на білі хмарки й затопило їх рожевим кольором із золотими розводами. Весело глянули ті хмарки в блакитне море, … , і не можна було пізнати тепер, де море, а де небо. Нарешті з морської пелени виникло й саме сонечко. З півночі дихнув вітерець і, … , погнав їх туди, … (За А. Кащенком).
Довідка: як у люстро; не виникнувши ще з моря; на схід сонця; розмальовуючи його безкраю просторінь привабливими кольорами; понадимавши на чайках вітрила.
І. Розгляньте комікс

Складіть на основі коміксу невелику розповідь (5-8 речень), використавши відокремлені члени речення
УКРАЇНСЬКА МОВА 19.03👀
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ВІДОКРЕМЛЕНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ
Розділові знаки при відокремлених членах речення.
Відокремленими називаються члени речення, що за змістом виділяються при усному мовленні інтонацією, а на письмі — розділовими знаками
Відокремлені означення. Кома вживається для виділення відокремлених означень, виражених:
1. Дієприкметниками та прикметниками, що мають при собі пояснювальні слова й стоять після означуваного іменника. 2. Дієприкметниками та прикметниками, що не мають пояснювальних слів і стоять після означуваного іменника, особливо в тих випадках, коли перед іменником є вже означення. 3. Дієприкметниками та прикметниками (як із пояснювальними словами, так ібез них), поставленими перед іменником, якщо вони, виступаючи в ролі означення до іменника, мають ще обставинний відтінок (будучи, бувши...) або відділені від іменника іншими членами речення. 4. Дієприкметниками й прикметниками (як із пояснювальними словами, так і без них), що стосуються особових займенників5. Іменниками в непрямих відмінках (з прийменниками або без них), щоб надати їм більшої ваги порівняно з іншими членами речення.
Тире виділяються: 1.За бажанням автора для інтонаційно-смислового виділення кілька відокремлених означень 2. Неузгоджені означення, виражені інфінітивом, якщо перед ними можна поставити слова а саме 3. Після інфінітивних відокремлених означень замість тире може бути кома, якщо далі (після неузгодженого означення — інфінітива) за правилами мусить бути кома
Відокремлені прикладки. Відокремлюються прикладки в таких випадках:
1. Якщо вживаються після означуваного слова (найчастіше поширені прикладки.2. Коли поширена прикладка вживається перед означуваним іменником і має додатковий обставинний відтінок причини. 3.Якщо прикладка, виражена загальним іменником, стосується власної назви й уживається після неї.4.Коли прикладка приєднується за допомогою слів родом, на ім'я, на ймення, на прізвище, так званий тощо. 5. Прикладки із сполучником як, коли вони мають значення причини.
Тире ставиться: 1. Якщо поширена, рідше непоширена прикладка вживається в абсолютному кінці речення чи його структурної частини, щоб відрізнити її від однорідних членів речення або щоб підкреслити її пояснювальне значення (останнє можливе й у середині речення). 2. Якщо прикладка виділяється тире в середині речення, а після неї за умовами контексту повинна вживатися кома, то ставиться лише перше тире перед відокремленою прикладкою. 3. Якщо поширена прикладка вживається перед означуваним словом і має обставинний відтінок
Відокремлені обставини
1. Відокремлюються, як правило, обставини, виражені дієприслівниковими зворотами.
2. Виділяються комами обставини, виражені одиничними дієприс-лівниками. 3. Дієприслівники та дієприслівникові звороти, що вживаються піс- ля сполучників сурядності та підрядності, у вимові від них паузою не відділяються, проте на письмі відокремлюються від сполучника комою, коли цей сполучник стосується інших членів чи з'єднує складові частини речення.
Не ставиться кома перед неповторюваними сполучниками і, та (=і), або, чи, які з'єднують дві однорідні відокремлені обставини, виражені дієприслівниками чи дієприслівниковими зворотами.
Не ставиться кома, якщо обставина, виражена дієприслівниковим зворотом чи одиничним дієприслівником, є однорідним членом з іншим, невідокремленим членом речення й сполучається з ним єднальним сполучником
Не відокремлюється обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, якщо вона починається підсилювальною часткою і (й)..
Не відокремлюється дієприслівниковий зворот, утворений дієприслівником та сполучним словом який у складі підрядної означальної частини складнопідрядного речення.
Як правило, відокремлюються обставини допусту, що вживаються з прийменником незважаючи на.
За бажанням автора відокремлюються чи не відокремлюються обставини, виражені іменниками з прийменниками чи прийменниковим сполученням слів: залежно від, відповідно до, згідно з, подібно до, у зв'язку з, завдяки, внаслідок, на випадок, за браком, за відсутністю, на відміну від та ін
Відокремлені додатки Обов'язово виділяються комами додатки із прийменниками крім (окрім), опріч, що мають значення виключення. Відокремлюються також найчастіше додатки зі словами за винятком, включаючи, наприклад, навіть, особливо, зокрема тощо, які означають виключення, включення чи заміщення. Додаток, виражений інфінітивом із прийменником замість, відокремлюється. Відокремлюються додатки, які вводяться за допомогою прийменника щодо разом із часткою то.
Ніна Бічуя "Шпага Славка Беркути"
У повісті Ніна Бічуя піднімає багато проблем.
У повісті Ніна Бічуя піднімає багато проблем.
Проблематика повісті:
– дорослішання дітей;
– самотність людини;
– відсутність повноцінного спілкування з дорослими;
– жорстокість молоді, ставлення до братів менших – тварин;
– віра у свій талант;
– стосунки в середовищі дітей;
– самовдосконалення і самореалізація дитини;
– відповідальність людини за свої вчинки;
– дружба в житті людини;
– призначення людини на землі;
– формування характеру підлітків;
– протистояння брехні і правди.
Тема повісті
Розповідь про школу і дорослішання підлітків; розповідь про міських підлітків, їхнє навчання, дозвілля і життя поза школою.
Головна думка повісті
Життя дуже складне і непередбачуване, але потрібно завжди чинити по совісті
Основні сюжетні лінії
Життя кожного з чотирьох підлітків.
Дружба-протистояння Славка і Юлька.
Любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко.
Основні сюжетні елементи:
Експозиція: «Чотири портрети».
Зав’язка: розділ «Про те, що сталося пізніше».
Кульмінація: «Суд».
Розв’язка: «Кінець щасливий, немов у казці»).
Особливості композиції повісті.
Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у взаємодії
Прочитати повість.
📖👓📖
✋
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 20.03👀
Ніна Бічуя "Шпага Славка Беркути" Особливості композиції повісті
Теорія літератури
Композиція (лат. compositio — складання, поєднання, створення, побудова) — це план
твору, співвідношення його частин, взаємозв'язок образів, картин, епізодів. У
художньому творі повинно бути стільки персонажів, епізодів, сцен, скільки
необхідно для розкриття змісту.
Особливості композиції цього твору - незвичайний інтригуючий початок, розвиток подій рімномірно стосується трьох
персонажів, чітка характеристика дітей автором й іншими персонажами...
Момент найвищого напруження дії,
вершина конфлікту у художньому творі- кульмінація
Теорія літератури
Кульміна́ція (від лат. culmen, родовий відмінок
culminis — вершин) — Найвище напруження, піднесення у розвитку чого-небудь.
У більшості випадків кульмінація- це найцікавіша частина твору
Словникова робота
Мораль – система поглядів і уявлень ,норм і оцінок, що регулюють поведінку людей.
Етика – наука, що вивчає мораль; норми поведінки, сукупність моральних правил
певної соціальної групи.
ЛЮДИНА
|
ДОБРОТА,
МИЛОСЕРДЯ. СПІВЧУТТЯ, ЧУЙНІСТЬ
|
МОРАЛЬНО – ЕТИЧНІ
ПРОБЛЕМИ
|
ЖОРСТОКІСТЬ,
ЗЛІСТЬ, БАЙДУЖІСТЬ
|
СВІТ
|
Немає коментарів:
Дописати коментар